Nieuwsbericht

Overpaden toegankelijk voor reizigers met visuele beperking

Profielfoto van Kennisplatform CROW
8 september 2022 | 2 minuten lezen

De allereerste oversteeklijn op een overpad in Nederland is vandaag feestelijk in gebruik genomen op station Soest. Samen met de Oogvereniging ontwikkelde ProRail de oversteeklijn om twee perrons met elkaar te verbinden. En dat is een wereldprimeur. Eind dit jaar zijn honderd overpaden op stations voorzien van een oversteeklijn.

Eenduidig en voorspelbaar

ProRail vierde deze mijlpaal samen met de mensen voor wie we het doen en de Oogvereniging die dit mogelijk maakte. Reizen met de trein wordt voor reizigers met een visuele beperking steeds gemakkelijker.

Geleidelijnen lagen er al: die bieden over de hele lengte van onze perrons een hoofdroute aan reizigers met een visuele beperking. Geleidelijnen zijn veilig, omdat je geen andere obstakels en verkeer tegenkomt tijdens het lopen. Ze zijn eenvoudig -met zo min mogelijk aftakkingen- en eenduidig; in het hele land volgen ze dezelfde principes.

Hoorbaar en voelbaar

Het perronoverpad op een station is voor een reiziger met een visuele beperking altijd een lastig ding. Daar ligt geen geleidelijn omdat het er niet veilig is. Als een treinreiziger met een visuele beperking de oversteek maakt en de bomen en bellen beginnen te rinkelen, is er paniek. Je hebt dan nog vier tot zes seconden om je uit de voeten te maken.

Daar komt nu verandering in. De nieuwe oversteeklijn is voelbaar en hoorbaar en geeft reizigers met een visuele beperking de richting aan en houvast bij het oversteken van een overpad.

Waar ligt de oversteeklijn

Een oversteeklijn is een onderbreking in de geleidelijn en wordt uitsluitend gebruikt bij gelijkvloerse overpaden op stations of haltes van treinen. Waar een geleidelijn altijd in een veilig gebied op het perron ligt, geldt dit niet voor een oversteeklijn. 

Het materiaal van deze lijn moet in kleur, tast en klank afwijken van de verharding rond het overpad. De lijn geeft een andere klank dan de omgeving wanneer je er met een taststok op tikt. Ook wordt een oversteeklijn altijd voorafgegaan door een waarschuwingsmarkering. Dit is een vlak van 4*4 noppen tegels, 120cm*120cm.

'Lang gekoesterde wens'

Luuk-Jan Boon, directeur van de Oogvereniging: “Een lang gekoesterde wens is gerealiseerd. De oversteeklijn is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen de Oogvereniging en ProRail. Vele enthousiaste en betrokken vrijwilligers werkten eraan mee.”

Astrid Bunt, directeur stations van ProRail: “We zijn trots op deze prestatie. Eerdere pogingen, met dikke lijnen verf die voor wegen wordt gebruikt, leidden niet tot het gewenste resultaat. De lijn zoals die er nu ligt heeft mede vanwege de klank de voorkeur van reizigers met een visuele beperking. Bovendien is de lijn goed te beheren en te onderhouden. Ons doel is om alle overpaden op stations van deze lijn te voorzien. Zo maken we reizen met openbaar vervoer laagdrempeliger. Met deze oversteeklijn zijn we weer een stapje verder.”

De oorspronkelijke versie van dit artikel is te lezen op prorail.nl