Provincie Utrecht zet extra in op sociale veiligheid onderweg
De provincie Utrecht neemt aanvullende maatregelen om reizen veiliger en prettiger te maken voor inwoners. Daarbij wordt nadrukkelijk gekeken naar de ervaringen van vrouwen en andere reizigers die zich onveilig kunnen voelen in de openbare ruimte.
De aanpak richt zich zowel op de feitelijke veiligheid als op het veiligheidsgevoel. Zo worden belangrijke fietsroutes, bushaltes en fietsenstallingen beter verlicht en onderzoekt de provincie hoe fietstunnels veiliger kunnen worden ingericht. Ook worden subsidieregelingen aangepast, zodat gemeenten eenvoudiger maatregelen kunnen nemen rond ov-haltes en knooppunten.
Daarnaast gaat de provincie bij de inrichting van wegen, fietspaden en ov-locaties sterker toetsen op sociale veiligheid en genderinclusiviteit. Een nieuwe klankbordgroep van vrouwen denkt mee over toekomstige projecten. Inwoners kunnen bovendien onveilige situaties melden via de klantenservice van U-OV.
Met deze maatregelen wil de provincie Utrecht bijdragen aan een toegankelijker, inclusiever en veiliger mobiliteitssysteem voor iedereen.
Lees de oorspronkelijke versie van dit artikel op mobiiteit.nl
