TfL beschikt over realtime monitorinformatie over werking van haar liften in de metrostations
De vervoerder Transport for London (TfL) heeft een nieuwe technologie ingevoerd waarbij liften automatisch melden wanneer ze buiten gebruik zijn. Dit heeft als doel reizigers met toegankelijkheidsbehoeften te helpen bij hun reisplanning. Met behulp van real-time updates in apps en reisplanners kunnen gebruikers sneller zien of een lift beschikbaar is. Daarmee wil TfL onzekerheden en onaangename verrassingen tijdens reizen voorkomen.
Op dit moment meldt ongeveer een derde van alle liften in het TfL-netwerk zichzelf automatisch als “buiten gebruik” wanneer dat het geval is. Vooralsnog gaat het om 93 liften op 28 metrostations. Dankzij de automatische melding krijgen zowel reizigers als onderhoudspersoneel sneller inzicht in storingen, waardoor liften sneller gerepareerd kunnen worden.
In een eerste fase richt TfL zich op drukbezochte metrostations in het centrum van Londen zoals Bond Street, London Bridge en Tottenham Court Road, en op eindstations zoals Cockfosters en Morden. Tegen maart 2026 worden naar verwachting meer dan twintig extra liften voorzien van de zelf-rapportage-technologie. In een tweede fase, die in 2026 start, zal de upgrade worden uitgebreid naar overgebleven liften binnen het gehele netwerk, inclusief lijnen als de Elizabeth line, de overgroundlijnen, de kabelbaan en busstations.
TfL benadrukt dat deze stap past binnen zijn bredere inspanningen om het netwerk inclusiever en toegankelijker te maken, zoals beschreven in het programma Equity in Motion. Daarmee hoopt de vervoerder dat meer mensen — inclusief mensen met een beperking, reizigers met kinderwagens of bagage — met vertrouwen hun reis kunnen plannen.
De oorspronkelijke versie van dit artikel is te lezen (in het Engels) op tfl.com
