Oefenen met narratief voor duurzame en inclusieve bereikbaarheid tijdens workshop brede welvaart
Lauren van der Meer en Marco van Burgsteden (CROW) verzorgden tijdens de ‘Dag van het OV’ op maandag 16 juni in het Spoorwegmuseum een interactieve workshop over de rol van openbaar vervoer binnen het bredere kader van duurzame en inclusieve bereikbaarheid. Ze daagden de deelnemers uit om verder te kijken dan enkel kosten-batenanalyses bij ov-maatregelen.
Ov als systeem met maatschappelijke waarde
In de werksessie stond de vraag centraal of het ov-beleid niet te veel gestuurd wordt door directe financiële overwegingen. Wat gebeurt er als we ov benaderen als een essentieel maatschappelijk systeem, dat relatief weinig ruimte inneemt en bijdraagt aan brede welvaart? De deelnemers onderzochten hoe deze bredere benadering het beleid kan verrijken.
Oefenen met bredere afwegingen
Aan de hand van een eerder onderzoek naar het gebruik van ‘narratieven’ in het fietsbeleid, oefenden zo’n vijftig deelnemers met het opstellen van een vergelijkbaar verhaal voor openbaar vervoer. Daarbij werd duidelijk hoe complex het is om te schakelen tussen het niveau van het individu – bijvoorbeeld een specifieke reiziger – en dat van het collectief, zoals maatschappelijke baten.
Baten buiten de mobiliteit
Een belangrijk inzicht uit de sessie was dat ov-maatregelen vaak baten opleveren buiten het mobiliteitsdomein. Denk aan mensen die dankzij betere ov-verbindingen weer aan het werk kunnen en zo uit een uitkering raken. Maar wie betaalt die extra busrit? Dat vraagt om betere samenwerking tussen beleidsdomeinen en stakeholders.
Doorontwikkeling werkwijzer ov & brede welvaart
Deelnemers toonden interesse in het verder ontwikkelen van een werkwijzer voor ov en brede welvaart, samen met CROW-KpVV. In tegenstelling tot het fietsbeleid is er bij ov meer behoefte aan het verbinden van kwalitatieve inzichten op reizigersniveau met harde cijfers over frequentie, capaciteit, kosten en opbrengsten.