Nieuwsbericht

Verkenning zebrapaden, meer eenduidigheid in toepassen zebra's

Profielfoto van Kennisplatform CROW
9 oktober 2023 | 1 minuut lezen

Met de Verkenning zebrapaden geeft CROW-KpVV inzicht in het beleid van gemeenten met betrekking tot zebrapaden, met name in de keuzes die zij maken om zebra's wel of niet toe te passen. Het streven is om meer eenduidigheid te brengen in de toepassing van zebra’s in Nederland.

Gemeenten hanteren al vele jaren verschillende uitgangspunten voor het toepassen van zebra’s, of formeel: voetgangersoversteekplaatsen. Rond zebrapaden doen allerlei mythes de ronde. Ze zouden schijnveiligheid bieden en niet mogen in 30- en 50km-straten. Daarom heeft CROW-KpVV aan Mobycon gevraagd een verkenning uit te voeren naar de toepassing van zebrapaden. 

De onderzoekers hebben de literatuur nageslagen op wat bekend is over zebrapaden en hoe gemeenten er in de praktijk mee omgaan. Ook hebben ze de bestaande aanbevelingen over de toepassing van zebrapaden tegen het licht te houden. Samen met CROW-KpVV zijn voorlopige aanbevelingen voor de toepassing van zebrapaden opgesteld voor verschillende kruispuntentypen en wegvakken. Daarnaast zijn adviezen gegeven voor vervolgstappen. 

Kortste route

In het verkeer ondervindt de voetganger de grootste problemen bij het oversteken van wegen. Bijna 80 procent van alle ongevallen waarbij voetgangers zijn betrokken, heeft een relatie met het oversteken. Het merendeel van de geregistreerde letselongevallen met voetgangers vindt op wegvakken plaats. Een voetganger steekt namelijk via de kortste route over en dat is lang niet altijd bij een oversteekvoorziening op een kruispunt.

Een zebrapad wijst de weggebruikers op een belangrijke concentratie van voetgangers waaraan het rijdend verkeer voorrang moet verlenen. Door het oversteken van een wegvak te centreren, verbetert de verkeersveiligheid. Het kruisend verkeer verwacht op die locatie overstekende voetgangers en kan daar op anticiperen. Op hun beurt worden voetgangers gestimuleerd over te steken bij een zebra omdat ze dan voorrang krijgen. 

Oversteekwijzer

Er zijn ook andere manieren om voetgangers veilig te laten oversteken. Zo kan een gemeente gebruikmaken van met verkeerslicht geregelde oversteekvoorzieningen (scheiding in tijd) en ongelijkvloerse oversteekvoorzieningen (scheiding in ruimte). CROW heeft een instrumentarium ontwikkeld om wegbeheerders te helpen bij het maken van weloverwogen keuzes van het soort oversteekvoorziening: de Oversteekwijzer. Hierin staan ook verschillende richtlijnen voor het toepassen van zebrapaden. In de praktijk gebruiken gemeenten echter verschillende afweegmethodes voor het wel of niet toepassen van zebrapaden.

Download de Verkenning zebrapaden vanaf deze pagina.

Profielfoto van R. Reijnders
7 maanden geleden
Profielfoto van R. Reijnders
7 maanden geleden

Ik zou pleiten om de 5 m trottoirband voor een VOP geel te schilderen. Wettelijk mag je daar niet staan maar er zijn maar weing mensen die die regel kennen en zich eraan houden. Voor het uitzicht van de oversteker met name de gehandicapte oversteker is het van groot belang dat het uitzicht aanwezig is en dat is er soms niet doordat er in de praktijjk in de 5 m wordt geparkeerd. 
De opmerking slaat uiteraard niet op die gevallen waar parkeren uberhaupt niet kan plastvinden zoals  bij een kruizing  aan de kruizingszijde maar wel aan de andere zijde richting een kruizing.

Het voordeel is dat men de streep in specifieke gevallen zelfs langer dan de 5 m kan maken. 

Ook is voor de automobilist eenduidig waar die 5 m grens exact zit.

De extra kosten zijn verwaarloosbaar . 

Profielfoto van Kennisplatform CROW
7 maanden geleden
Profielfoto van Kennisplatform CROW
7 maanden geleden

Bedankt voor je bericht en suggestie R.Reijnders

Profielfoto van R. Reijnders
7 maanden geleden
Profielfoto van R. Reijnders
7 maanden geleden

In sciliië zag ik vorige week dat de blinde geleidetegels (zelfs 80 cm breed)  in de VOP'en waren doorgetrokken. 
eigenlijk best een mooie oplossing.