‘Maatschappelijke impact toegankelijke stations onbetaalbaar’
Bram ’t Mannetje was acht jaar lang programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail. In die rol was hij verantwoordelijk voor het toegankelijk maken van stations voor mensen met een fysieke beperking. Inmiddels voldoet 90 procent aan eenduidige eisen, uiterlijk 2030 moet de laatste 10 procent voldoen. Inmiddels is hij gedetacheerd bij de ‘Europese ProRail’ EIM. “In Europa loopt Nederland écht voorop met toegankelijke treinstations.”
“Het mooiste van dit werk”, vertelt ’t Mannetje, “is dat ik als één van de weinigen bij ProRail veel contact heb met reizigers. De organisatie werkt vooral met vervoerders en overheden, maar in de toegankelijkheidshoek spreek je veel belangenclubs. Als je je verdiept in een doelgroep, leer je die beter begrijpen. De Oogvereniging is bijvoorbeeld een goed georganiseerde club, dat voelde bijna als een familie waar je welkom bent. Als doelgroepen erg betrokken zijn, gaat het leven. Samen met een blinde ProRail-collega heb ik op station Arnhem Centraal gelopen en ervaren waarom dat station als niet toegankelijk wordt ervaren. Dat maakt het werkt persoonlijk en dat geeft energie.”
“Stations toegankelijk maken voor iedereen heeft maatschappelijke impact. Mobiliteit geeft vrijheid en daardoor kunnen mensen zelfstandig naar hun werk of school reizen. Toen we stations tussen Gouda en Alphen aan de Rijn hadden aangepakt, kreeg ik een sms van een man in een rolstoel die hierdoor éindelijk zelfstandig naar zijn werk kon. Hij zei: ‘Bram, blijf dit werk nog heel lang doen.’ Dat is zo mooi, dat is onbetaalbaar. Daar zit de bevlogenheid bij mij.”
Lees het volledige artikel op biind.nl