Nieuwsbericht

Zagreb zet in op inclusieve en duurzame mobiliteit

4 juni 2025 | 2 minuten lezen

In het kader van de EU Diversity Month werd de stad Zagreb uitgelicht als voorbeeld van hoe stedelijke mobiliteit duurzaam, toegankelijk en inclusief kan worden ingericht. De Kroatische hoofdstad onderneemt talrijke initiatieven om haar vervoerssystemen af te stemmen op de noden van álle burgers, met bijzondere aandacht voor gendergelijkheid, sociale inclusie en toegankelijkheid.

Investeren in fietsinfrastructuur

Sinds 2021 heeft Zagreb meer dan 30 kilometer nieuwe fietsinfrastructuur aangelegd, waarvan 23 kilometer volledig nieuw is. Projecten zoals de Greenway (een fietssnelweg langs de Sava) en de Oostelijke Fietssnelweg onder de spoorlijn, zorgen voor veiligere, gescheiden fietspaden. De stad investeert ook in fietsvoorzieningen zoals meer dan 2.000 fietsenrekken en het nieuwe deelfietssysteem “Bajs” (gelanceerd in april 2024). Voor de toekomst werkt Zagreb aan een Actieplan 2025–2030 om fietsinfrastructuur verder uit te breiden.

Duurzame en digitale transitie

Zagreb werd in 2022 finalist voor de EUROPEANMOBILITYWEEK Awards dankzij haar geïntegreerde ecologische en digitale aanpak. De Smart City Strategie vormt hierbij de kern, met focus op modernisering van het openbaar vervoer, elektrificatie van de vloot en betere verbinding tussen tram, bus, fiets en auto. Tegelijk voert Zagreb een luchtkwaliteitsplan (2023–2028) en een geluidsbeheersplan uit, met maatregelen zoals elektrisch vervoer en stille zones rond scholen en ziekenhuizen.

Inspraak via Smart City Hub

Het digitale platform Zagreb Smart City Hub biedt burgers toegang tot stedelijke projecten, met interactieve dashboards over o.a. fietsroutes en ov-haltes. Vanaf 2024 bevat het ook 3D-visualisaties. De volgende stap is de Zagreb City Digital Twin, die realtime data gebruikt om de impact van stedelijke ingrepen op o.a. mobiliteit en luchtkwaliteit te simuleren.

Toegankelijkheid en inclusie

Zagreb ontving de Gold Award bij de European Capitals of Inclusion and Diversity Awards in 2023. De stad verbetert systematisch de toegankelijkheid van haar vervoersnet, met onder meer lagevloerbussen en -trams, audiovisuele aankondigingen en speciaal vervoer voor personen met een beperking. Bepaalde doelgroepen, zoals jongeren, ouderen en vrouwen die slachtoffer zijn van geweld, krijgen gratis vervoer.

Samenwerkingen met belangenorganisaties hebben geleid tot infrastructurele aanpassingen, zoals tactiele bestrating en liften. Hierdoor worden obstakels voor mensen met een beperking structureel weggenomen.

Gendergelijkheid in mobiliteit

Via een Actieplan Gelijke Kansen (2021–2025) onderzoekt Zagreb de mobiliteitsnoden van mannen en vrouwen. Uit een pilootstudie bleek dat vrouwen vaker afhankelijk zijn van het openbaar vervoer, vaak buiten de spits reizen en meer bezorgd zijn over veiligheid. Maatregelen zoals betere verlichting, hogere frequentie buiten kantooruren en genderbewuste infrastructuur moeten daarop inspelen.

Boodschap aan andere steden

Zagreb roept andere steden op om inclusie van bij het begin mee te nemen in mobiliteitsplanning. Dat betekent luisteren naar diverse stemmen, samenwerken met gemeenschappen en bestaande systemen toegankelijk maken voor iedereen. Volgens Zagreb is duurzame mobiliteit geen aparte dienst voor specifieke groepen, maar een gedeeld recht dat voor iedereen goed moet werken.

Meer informatie

De uitgebreide oorspronkelijke versie van dit artikel is te lezern op polisnetwork.eu