Lopen en toegankelijkheid in het onderwijs

Om het thema lopen beter te verankeren in het curriculum van beroepsopleidingen is hierop een actie vanuit het Nationaal Masterplan Lopen benoemd. Het thema toegankelijkheid is hier ook onderdeel van. Via gastcolleges probeert men bewustwording te creëren rond lopen en voetgangers in opleidingen voor toekomstige ontwerpers, beleidsmakers en planologen. Via Ruimte voor Lopen kan een gastdocent aanvraagd worden. Een volledige lijst met gastdocenten kun is te vinden op deze pagina.
Nieuwe gastdocenten
De gastcolleges bieden studenten inzicht in waarom lopen essentieel is voor een leefbare, gezonde en inclusieve samenleving. Ze gaan onder meer over hoe je lopen stimuleert, wat loopvriendelijke inrichting van de openbare ruimte inhoudt en hoe je toegankelijkheid voor iedereen kunt waarborgen.
Drie nieuwe experts hebben zich gemeld om hun kennis over lopen, voetgangersbeleid en toegankelijkheid te delen met studenten in het hoger onderwijs. Het gaat om Maureen Walen van Visio Zicht op Toegankelijkheid en het kennisplatform Kennis Over Zien, Patty Muller van de Voetgangersvereniging Nederland en Marijn Veraart van CROW. Zij zijn toegevoegd aan de bestaande lijst van gastdocenten die vorig jaar is samengesteld en beschikbaar is gesteld aan hogescholen en universiteiten.
Expertise toegankelijkheid
Nieuw op de lijst is Maureen Walen, specialist toegankelijkheid bij Visio Zicht op Toegankelijkheid en Kennis Over Zien. Met haar ervaring in het geven van kennis- en bewustwordingssessies aan gemeenten, wil zij nu ook studenten inspireren. “Ontwerpen gaat niet alleen over functie, maar over inclusie en empathie,” zegt ze. “Bij Visio geloven we dat universeel ontwerpen geen extraatje is, maar de basis van een samenleving waarin niemand wordt buitengesloten.”
Samen met ervaringsdeskundigen laat Maureen zien wat toegankelijkheid écht betekent in de praktijk. Haar sessies, zoals de ‘Introductie Toegankelijkheid’, leggen de nadruk op bewustwording en het belang van écht luisteren en kijken.