Nieuwsbericht

Programma MKB Toegankelijk start campagne over de Europese toegankelijkheidsrichtlijn

Profielfoto van Kennisplatform CROW
3 februari 2025 | 1 minuut lezen

VNO-NCW en MKB Nederland, de twee grootste ondernemersorganisaties van Nederland, startten op 20 januari met een campagne over de Europese toegankelijkheidsrichtlijn, de European Accessibility Act (EAA). Dit doen ze vanuit het programma MKB Toegankelijk. 

De toegankelijkheidsrichtlijn treedt vanaf 28 juni 2025 in werking en stelt strengere eisen aan de toegankelijkheid van producten en diensten binnen de EU. De richtlijn heeft als doel om producten en diensten toegankelijker te maken voor mensen met een beperking. MKB Toegankelijk roept bedrijven op om nu al stappen te zetten richting naleving van de toegankelijkheidsrichtlijn. Het programma helpt hierbij door uitleg te bieden over de verschillende categorieën, de producten en diensten die hieronder vallen en een online Toegankelijkheidsscan aan te bieden waarmee ondernemers kunnen bekijken welke toegankelijkheidseisen voor hun producten en/of diensten van toepassing zijn.

Impact per sector:

  • Fabrikanten en producenten moeten hun ontwerp aanpassen, bijvoorbeeld met spraakondersteuning en betere visuele contrasten.
  • Leveranciers en retailers moeten zorgen voor een toegankelijk assortiment.
  • Inkopers moeten bij inkoopbeslissingen rekening houden met de EAA om juridische en reputatieschade te voorkomen.

Toezichthouders in EU-lidstaten zullen de naleving controleren en sancties opleggen bij overtredingen. De EAA draagt bij aan een inclusievere samenleving en biedt bedrijven de kans om een breder klantenbestand te bereiken.

De oorspronkelijke versie van dit artikel is te lezen op mkbtoegankelijk.nl.