Nieuwsbericht

Kennisniveau over doelgroepenvervoer verhogen

Profielfoto van Kennisplatform CROW
23 februari 2024 | 2 minuten lezen

Op 1 november 2022 werd de Vereniging Doelgroepenvervoer Nederland (VDVN) officieel gelanceerd. Het platform richt het platform zich op het bundelen van expertise over doelgroepenvervoer van alle 342 Nederlandse gemeenten. Voorzitter Lisette de Lijster de Raadt en secretaris Marieke Wassenaar delen hun inzichten over de missie van VDVN.

Uitdagingen in het Doelgroepenvervoer

Het doelgroepenvervoer staat in veel gemeenten onder druk, wat de aanleiding vormde voor de oprichting van VDVN ruim een jaar geleden. Volgens Marieke Wassenaar, netwerkregisseur Doelgroepenvervoer bij RegioRijder: “Nederland telt 342 gemeenten en iedere gemeente organiseert zijn eigen doelgroepenvervoer. Vaak weten ze niet van elkaar hoe ze dat organiseren en doet het sociaal domein dit ‘er een beetje bij’. Er is onvoldoende kennis en afstemming tussen gemeenten. Sinds covid groeide de urgentie verder. Door verschraling van het ov zijn steeds meer mensen aangewezen op oplossingen van het dgv, waardoor de kosten voor gemeenten oplopen” .

Integratie doelgroepen- en openbaar vervoer

Van alle 342 Nederlandse gemeenten is inmiddels meer dan de helft lid van het landelijke platform, waarbinnen twintig regionale vervoerssystemen samenwerken. Het bestuur zit om tafel met stakeholders, waaronder VNG en KNV, en is gevestigd op de mobiliteitscampus in Utrecht bij CROW en DOVA. “De noodzaak voor integratie van doelgroepenvervoer en ov is groot”, aldus Wassenaar. “We moeten mobiliteit betaalbaar en toegankelijk houden. Het helpt dat we onderdak hebben gevonden op de mobiliteitscampus.” 

De vereniging van Doelgroepenvervoer wil een boost geven aan kennisontwikkeling en -deling en zich opstellen als gesprekspartner voor de hele mobiliteitsbranche. De Lijster de Raadt: “We kennen dezelfde problematiek als het ov. Ov-bussen rijden ’s middags leeg rond op momenten dat onze busjes tjokvol zitten. En onze reizigers kunnen daar waar mogelijk met een beetje hulp zelfstandiger reizen. Waarom stellen we de reiziger niet centraal en benutten we de voertuigen van beide systemen beter?”

Publieke Mobiliteit: Een Nieuwe Benadering

Onder de noemer Publieke Mobiliteit verkennen VDVN, DOVA en CROW samen hoe en wanneer het mobiliteitssysteem anders georganiseerd kan worden. “Eigenlijk steken we een satéprikker door de organisaties heen en proberen anders samen te werken”, aldus De Lijster de Raadt. “Als we nieuwe wegen willen bewandelen, moeten we ze samen plaveien.” Ze nemen deel aan de kerngroep Publieke Mobiliteit, om te onderzoeken hoe alle vervoersvormen vanuit het dgv met het ov verbonden kunnen worden. “Als we het systeem nu niet anders inrichten zijn we straks te laat.” 

Een andere uitdaging komt voort uit, zoals bij meer thema’s, wetgeving die belemmerend werkt. Wassenaar legt uit: “In het leerlingenvervoer heb je twee vervoerspieken: rond 8.00 en 15.00 uur. In de tussentijd zou je zeggen dat chauffeurs andere Wmo-ritten kunnen rijden, maar met een beperkte chauffeurskaart mag dat niet. Dat maakt het geen aantrekkelijke baan. Ondertussen gaan steeds meer jongeren naar het speciaal onderwijs, maar het chauffeurstekort groeit. We zitten echt met de handen in het haar.”

Stop met pilots

De Lijster de Raadt en Wassenaar hebben ten slotte een duidelijke boodschap aan de ov-sector: stop met al die pilots en kijk eens over de heg. De Lijster de Raadt: “Dan wordt weer ergens wat begonnen, vervolgens weer gestopt en gebeurt er vervolgens niets, terwijl er zat goede voorbeelden zijn in de wereld van het sociaal domein”. Wassenaar: “In regio Kennemerland loopt de MeerOV-bus, een halte-tot-haltedienst, al sinds 2017. Bij Publiek Vervoer Groningen-Drenthe rijdt de halte-taxi ook al jaren met veel succes.” 

Eind 2022 rolde Arriva zijn halte-tot-haltedienst Vlinder landelijk uit. Een goed initiatief dat bijdraagt aan toekomstbestendige mobiliteit, aldus De Lijster de Raadt. “Het probleem is alleeen dat veel organisaties initiatieven starten en dat van elkaar niet weten. Als we dat beter aan elkaar communiceren, komen we een stap verder. In de hele keten is het een samenspel, laten we dat vooral verbinden aan elkaar.”

De oorspronkelijke versie van dit artikel is te lezen op ovmagazine.nl