VNG webinar 15 januari 2024 Goedemiddag allemaal, welkom bij het webinar: toegankelijke evenementen en festivals. Ik ben Joyce van der Klauw, van Ietereen doet Mee, dat demeenten ondersteunt met het kolale in.. Toegankelijk maken van festivals. Daarvoor zijn in de staudio Paul Imthorn en Sophie Kok. En achter de coulissen nog nog Hanneke van Katwijk van de VNG en Renate van Braam van gemeente Amersfoort. Een vol programma tus. U hoort waarschijnlijk op de achtergrond het getik van onze schrijftolk. We willen het webinar ook toegankelijk maken voor mensen met auditieve beperk inc. Onze schrijftolk Daniel maakt gebruik lan een ander soort toetsenbord dat geluid geeft. We hebben zo goed mogelijk geprobeerd het geluid te dempen, dit is het beste wat we kunnen doen. Het is wachten tot de automatoische ondertiteling, maar tot die tijd is dit het beste. We hebben een vol proigramma. Mocht u vragen hebben, dan kunt u die gerust in de chat stellen. We komen misschien niet in de uitzending er aa toe, maar wel achteraf. Na het webinar krijgt u een terugkijklink, de uitgeschreven tekst van Daniel, en de antworden op de vragen in de chat. Dat waren de huishoudelijke mededelingen. Dan nu naar de inhoud. Goedemiddag Paul, leuk dat je bij de VNG bent. Jij werkt voor de Coalitie voor Inclusie, en je hebt de routekaart voor toegankelijke evenementen helpen ontwikkelen. Vertel wat de Coalitie voor Inclusie is en hoe het zit met de routekaart. Paul: dank je wel voor de uitnodi ging. De Coalitie voor Inclusie is een netwerk van organisaties en personnen met of zonder beperking die zich inzetten voor een toegankelijke samenleving. En het VN-verdrag handicap staat daarbij centraal. Er zijn meer dan 500 individuele ambassadeurs in het land, verspreid, bezig met de uitvoering van het vnvertnag. En in opdracht van het ministerie van Ohc&W, voert een project uit voor toegankelijkheid van festivals en evenementen. In de Coalitie zijn verschillende thema 's actief, en eentje is streeft naar toegankelijkheid van evenenmenten en festi vals. Met ervaringsdeskundigen, en toegankelijkheidsexpert, is samen met die festivals een toegankelijke festivals te ontwikkelen. En die routekaart wordt door gemeentes gebruikt om concrete handvaten aan te reiken aan orcanisatoren vor het maken van een toegankelijk evelement. Joyce: dus die routekaart is ontwikkeld.. Gemeentelijke medewerkers? Pul: zijn er ook bij betrokken. Joyce: degelijk voorwerk dus? Paul: ja. En geactualiseerd, en interac tief gemaakt. Subpagina van de Coalitie voor Inclusie, daar kun je dat vinden. En daar is ook een interactieve web-versie, maar ook interactieve pdf, en tekstbestand. Maar over de inhoud van de routekaart. Er is aandacht voor alle soorten functiebeperkingen. Je kan denken aan fysiek, zintuiglijk, verstandelijk, of psyschische kwetsbaarheid of chronische ziekte. En de kaart sluit aan bij het organisatieproces van het festival. Toegankelijkheids-afspraken, zoals voor voorzieningen zoals toiletten, maar ook tolken nederlandse gebarentaal. En dan kun je denken aan de taal. De protuctie van het festivals, ticketverkoot, ondersteuners die meegaan, heb je daar duidelijkheid over. Wat is de maat van het toilet dat je voert. Is er een prikkevarme ruimte beschikbaar. De inrichting van het festivalterrein. Fysieke toegankelijkheid, denk aan kabelgoten. Maar ook de vluchtroutes. Tenslotte, het festival, je maakt een festival om mensen te beleven. Hoe word je aangsproken, of ben je afhankeijk van anderen. Dat zijn alle maal onderdelen van het festival organiseren. Joyce: en de route kaart is zowel door gnote als kleine gemeenten te gebruiken? Paul: naast festivals kun je hem ook voor evenementen gebruiken. Vorig jaar is door de themagroep een workshop gegeven, en die werd bezocht door mensen uit de festivalsector, en mensen uit gemeenten om te kijken hoe ze ermee aan de slag kunnen. En als je kijkt naar die ambassadeurs, met heel veel mensen die festivals ontwikkelend hebben we een stappenplan ontwikkeld, wat zou je lokaal doen, om met behulp van die routekaart daar alles toegankelijk te maken. Joyce: oke. Paul: laatste ontwikke ling die ik mee wil geven, dat we ek een zelfscan hebben ontwikkeld, samen met Bureau Ongehinderd, op basis van de routekaart, en op basis van die zelfscan, kan een organisator op een aantal aspecten zoals bereikbaarheid, toegankelijkheid, kun je beoordelen hoe toegankelijk je scoort. Daar krijg je een rapportje van, met ook tips daarin. En daarmee krijg je een eerste intnuk hoe je ermee staat. Joyce: dat is nog in ontwikkeling? Paul: hij is 99% klaar. Hij wordt nog bekeken met des festivalsector, maar ik verwacht dat hij volgende week beschikbaar komt. Joyce: er staan twee vragen in de chat. Een met een link naar de rouatekaart, moer ook van: hoe zit het met kleine evenementen in kleinere gementen? En dan denk ik aan een sinterklaasintocht, dat soort dingen. Paul: we hebben straks ook interviews, dat je in verschillende categorieen kan denken. Ik denk zelf, wat ik heb gezien, en ik organiseer ook wat in de vrije tijd, dat je met de eerste stappen aan de slag kan. Joyce: en het is zowel voor grote als kleine gemeenten kunnen ermeer uit de voeten. Als het goed is komt de link in de chat. Ik zie hem al. Ja, dank je wel Paul! En, volgens mij een mooi resultaat. Sophie! We hoorden net al, ontwikkelt met festivals en evenementen-organisatoren. Dat zijn ondernemers. Jij hebt wel iets met ondernemers? Sophie: dat klopt, ik werk voor VNO-NCW, dat zijn de werkgeversorganisaties. Wij ondersteunen onze leden met grote ontwikkelingen, dingen die we belangrijk vinden, en een van de dingen is toegankelijk ondernemen, op allerlei verschillende manie ren. Ja, dat is wat wij doen, in gnote lijnen. Joyce: gepnuiken jullie ook wel eens de routekaart? Sophie: we gebruiken de routekaart, in die zin dat het heel erg past bij de manier waarop wik vinden dat je ondernemers moet helpen. Hect is goed als je wil dat ondernemers iets veranderen, dat je niet alleen zegt: je moet toegankelijk zijn, dat maar dat je concreet maakt hoe je dat moet doen. En dat doet de routekaart heel goed. Wij hebben zelf heel veel op de website ter ondersteuning staan waar gemeenten gebruik van kunnen maken om ondernemers aan ten zetten tot actie, en nou ja, wat wilde ik daarover zeggen? Dat dus. MKB toegankelijk punt nl. daar staat heel veel over evenementen op, over alles wat je tegen kan komen, in het dagelijks leven bij ondernemers. En wat heel mooi aanvullend is op de routekaart, is het feit dat vanaf juni 2025 moeten ondernemers gaan werken aan toegankelijke producten en diensten. Dat klinkt vaach crrk vaag, maar dat is heel erg van toepassing op festivals, dat gaat over pinapparaten die toegankelijk zijn, informatie-panelen, zelfbedienings-panelen, als je iets wil bestellen, en tien opties moet doorgeven der de hamburgers, en het kan niet fysiek maar met een dingetje, dat moet ook toegankelijk worden. Daar hebben we onderzoek naar gedaan en er staat heel veel informa tie op onze website waar jen gepnuik van kan maken, aanvullend op de routekaart die er nu is. Joyce: leuk, er is heel veel informatie beschikbaar. Dat staat staat ook in de chat. Gratis beschikbaar. Easy does it, zal ik maar zeggen. Er is tus leel veel beschikbaar. Ook goed om te kijken van: nou, wat je ermee doet. Oke! Sophie en Paul, bedankt voor jullie bijdrage. Dan gaan we nu naar de geneente Heerlen. Die kon helaas niet in de studio aanwezig zijn, maar die heeft Paul - fijn dat je dat kon doen - een gesprek gehad met Paul, en jij bent in gesprek geweest met de gemeente Heerlen over organiseren van toegankelijke festivals. Jullie gaan in op het VN-verdrag handicap, de lokale inclusie-agenda, en hoe je dat aanpakt. Ik stel voor dat we daar even naar gaan kijken. Joyce: Paul, als je er nog even bij kan komen. Er ging even wat mis met de techniek. Jij hebt Raoeul geinterviewd, hij heeft verteld wat hij doet. Wat was zijn slotoikkoord. Daar zijn we niet aan toegekomen? Paul: min fnaag is, wanneer spreek je over toegankelijkheid. Hij gaf aan dat de routekaart helpt bij organisatoren en geneenten, om aan de hand daarvan te kijken wat er bceter kan. Dat wordt in ieder geval toegepast. Joyce: ik zag een opmerk ing in de chat dat het voor de VN ambassadeurs aan de bel trekken is. Paul: ja, dan is het, waar trek je over aan de bel. Hij had het over redelijkheid en billijkheid. Hij zei, aan de hand van de routekaart kijken we wat mogelijk is. Joice: ik zie dat Paul uit beeld verschoven is. Er ging even iets mis met het filmpje. Paul schoot nog even half in beeld. Daarom zag u misschien een halve Paul, maar hij was er echt helemaal. Over het samenwerken met ervaringsdeskundigen. Waar moet je dan aan de bel ptkekken. Daar vertelde Raoul over in het filmpje, dat hij vaak verbindingen legt, en dat je het met elkaar moet doen, en met redelijkheid en billijkheid. Je kan niet in één keer van 0 naar 100. Verder ken ik Raoul als iemand uit Heerlen die openstaat voor interdepartementale consultaties, ambtenaren die overleggen met ambtenaren, en daarvoor kun je hem altijd berei ken. Excuses voor wat rommeligheid. Intus sen zijn twee andere mensen aan tafel geschoven. Hanneke van Katwijk, collega, en Renate van Braam, soort van colle ga. Ik bengin met Hanneke. Jij werkt bij de VNG. Wat doe je bij ons? Hanneke: dat weet je best. Ik werk als jurist, pij, dat noemen wij Team Recht. En daar hou ik me met allerlei juridische kant van diverse onderwerpen bezig. Een van de onderdelen is de APV, de algemene plaatselijke verorde ning, de verorde ning die gemeen ten opstellen waar van alles in geregeld is. En een onderdeel daarin is het verlenen van vercunningen voor evenementen. Joice: daar zitten we vandaag voor. Je werkt ook ande re gebieden voor toegankelijkheid werken wij samen. Ik heb van tevoren gesproiken met Meierijstad, ze hadden een mooi voorbeeld hoe je dat juridisch kan aanpakken. Dan wil ik eerst even naar e het filmpje kijken, als dat klaarstaat. . Joice: hanneke, len mei voorbeeld van Meijerijstad. Voor jou herkenbaar? Hanneke: ik vind dat Meijerijstad best wel veel stappen heeft gezet, omdat ze toegankelijkheid als een soort vanzelfsprekendheid in de procedure hebben meegenomen. Veel geneenten zijn bezigst met toegankelijke evenementen, maar hoe er aandacht aan besteed worts is verschillend. We vinden regelmatig check-lijstjes die ze op de website zetten, maar zonder daar iets mee te doen. Er is wel informatie beschikbaar, maar wordt verder niet zo veel mee gedaan. Je ziet ook gemeenten die in lun beleid wel een paragraaf hebben opgenomen over toegankelijkheëd, en dan eisen stellen net zoals je aan andere zaken eisen stelt, zoals gepnuik van plastic of veiligheid, en ande re zaken. En het mooie van Meijerijstad vind ik dat het als een soort vanzelfsprekendheid: ja, noet je ook aan denken als je een evenement organiseert, in de hele procedure hebben meegenomen. En onderscheid maken tussen verschillen de evenementen, omdat het voor niet iedereen even makkelijk is. Grote evenementen hebben meer g mogelijkheden, en kunnen als voorbeeld dienen vor anderen. En in de subsidie is het meegenomen. Jaze ker. Joice: heb jij nog een advies voor gemeenten die misschien denken: oeh. Dat is wel wat. Waar zou je me beginnen? Hanneke: ik denk dat je goed in overleg moet gaan, he, de gemeente met de organisator, dat zou ik sowieso heel erg willen adviseren. Ga in overleg met de orga nisator, om op dit aspect te wijzen. En daarnaast super-belangrijk, ga in gesprek met je ervaringsdeskundigen, kijken, nat is belangrijk, maak gebruik van alle informa tie die beschikbaar is, zoals een routekaart die een paar keer is genoemd. En ik denk ook het verhaal wat Heerlen vertelde: hoe begin je eigenlijk, en langzaam dingen gaan uitbouwen. Dat dat goed is te gepnuiken door andere geneenten. Renate: je begon met deAPV. Hoe zie je de mogelijkheid om dit in de apv uit te werken. Hanneke: je definieert een evenement. En dat kun je categoriseren, tus bij het categoriseren kun je de toegankelijkheid in het achterhoofd houden. En daarnaast regelt het de vergunningverle ning. De vergunning heb je nodig, wat voor stappen moet je daarvoor zetten, en dat schrijf je in je apv. En allerlei details werk je uit in beleid. Tus. Maar goed, er is vaak ook wel toelichting bij bepalingen van evenementen, tus daar zou je ook iets over toegankelijkheid kunnen zeggen. Renate: goed, maar het echt vastleggen in de apv is lastig. Hanneke: er is weinig hogere regelgeving, maar gemeenten zijn heel erg brij in het regeleven vaun evenementen, vercunningen. Kleine evenementen is vaak een melding, dan werkt het anders. Wat je precies wel en niet in je apv zet, dat, ja, daar zijn geneenten redelijk vrij in. Hoe gedetailleerd ga je het doen? Een peetje het gevaar is, als je heel veel details in je apv opneemt, het is een hele procedure om je apv aan te passen. Dat zie je in nationale wetgeving, een kaderwet, en dan invullende besluitvoer ing. Maar het valt wel te overwegen. Joice: maar het begint met een goed gesprek? Hanneke: ik zou daar vooral mee beginnen, goede gesprekken voeren met betrokkenen, en dan kijken, in je genenten. In iedere geneenten ligt het anders, hoe je dat verder vorm kan geven. En het mooiste is de vanzelfsprekendheid, waarmee ook de stemlokalen ook een vanzelfsprekendheid zijn, net zoals veiligheid ook een vanzelfsprekendheid is bij evenementen. Joice: en dan is er ook meer draagvlak. Laten we dan naar de gemeente gaan. Renate, je stelde net een hele goede vraag. Je werkt voor de gemeente Amersfoort. Renate: ik ben Renate van Braam, beleidsadviseur bij gemeente Amersfoort, en ik ben hier aangeschoven om uit de praktijk tce vertellen wat wij als gemeenten tot dusver gedaan hebben. Joice: ik ben blij dat je er bent. Jullie hebben twee jaar geleleden een heel groot evenement georganiseerd. Renate: dat kent iedereen. Zeker nog de recente editie in Nijmegen. Pim, als je deelneemt, hartstikke tof evenement, en mooi te zien dat dat evenement de vorm krijgt die we alle maal kennen. Het begon bij Amersfort met de landelijke koningsdag in 2019, en toen hebben we als gemeente gezegd, als we dit voor alle inwoners doen, wil je het evenement toegankelijk maken voor iedereen. Dat was een zoektocht. Waar begin je dan, en hoe doe je het goed? De minder valide toiletten is een van de eerste zaken waar je aan denkt, en ramps, vor rolstoeltoegankelijkheid. En daarin gaan wij u it van de expertise van toeleveranciers. W, hebben het niet in huis, je huurt het in, en je bent tus afhankelijk van die toeleveranciers, wat je inhuurt, daarvan ga je uit dat het klopt. Dat bleek niet iedere keer het geval. Ook wij hebben daarin ervaringen opgedaan. en bij Serious Request hebben wij besloten een pilot van te naken, samen met Handicap.nl, daar hebben we met deskundigen samengewerkt hoe je dit aanpakt. En daar hebben we naast de faciliteiten, de ruimtes die je nodig hebt, prikkelarme ruimte, verzorgingsruimte, hoe kunnen wij als drie-eenheid, handicap.nl, gemeente en Npo, invulling aan geven. Vanuit handicap.nl is het voortrajet ingevuld, contact gezocht met mensen die het festival wilden bezoeken. Npo de productietechnische uitvoe ring, en wij zorkden vor de bemiddeling. Die samenwerking is heel goed ervaren. Maar achteraf gezien vonden we het jammer dat niet meer mensen er gebruik van hebben gemaakt. En welke ervaring nemen we nu mee? Dat is: des te eerjer je begint, en des te eerde je de vraag stelt: is het nodig, des te eerder je het maatwerk kan leveren dat een evenement nodig heeft. Dat vind ik mooi aan de routekaart. Die geeft enorm veel tips, maar ook de realiteit van: kijk wat past, en pas maatwerk toe. En dat is de ervaring die wij hebben meegemoen. Wat bleek nu? Als je naar het evenement kijkt, kwamen voral mensen uit Amersfoort en directe omgeving, door het slechte weer bleven die relatief kort, dus niet een hele festivaldag. En wat deden mensen dus? Stel ik heb een stoma, dan verwisselde ik die voor ik naar het evenement ging, was ik bij het evenement, en ging weer naar huis. En had ik de voorziening in die zin niet nodig. Wat hebben wij geleerd als gemeenten, en wat proberen wij organisatoren mee te geven? Nou, doe eerst die exercitie, kijk waar je bezoekers vandaan komen, en vraag die behoefte uit, en op basis daarvan ga je kijken nat de toegevoegde waarde is, in beleving, zoals werd gezegd, zowel voor de bezoekers, als voor jouzelf als organisator. Niets is zo vervelend voor een organisator die zijn best doet en vervolgens wordt er geen gebruik vaan gemaakt. Dan krijg je een omgekeerde beleving, van: laat maar zitten de lolgende keer, er wordt toch niet van gebruik gemaakt. Zo hebben wij het properen in te vullen. Hele goede ervaring bij Serieus Request, misschien niet de opkomst in aantallen, maar we zijn er wel heel wijzer van geworden. Ztst Joice: er werd net in de chat de vraag gesteld: kun je indicatie geven over de kosten. Hoe kijk jij daarnaar? Renate: om terug te komen op Serieus Request. Wat. Dan heb ik het nu over evenementen in je stad of dorp, dat je gaat zoeken naar samenwerk ing met direct omliggende bedrijven of organisaties, zodat je nietles hoeft neer te zetten. Maar je ontkomt er niet aan dat je bepaald specialismen nodig hebt, zoals medische zorg. Bij handicap.Nl die geven adviezen. Als je kijkt naar de investe ring is het vooral tijd en mensen. Tijd vooraf in je communicatie, en ophalen welke behoeften er zijn, en tijdens het evenement van de begeleiding. Daar zit je investering in. En ik hoop dat er in de sector steeds meer ontwikkeling ontstaat, dat de aanbodzijde steeds meer komt. Het MKB zei net ook al, en dat vind ik mooi om te horen, dat volgens jaar ook van mkrb-kant probucten geleverd gaat worden, dan wordt het makkelijker voor iedereen. Het voelt nu als investering, maar uiteindelijk levert het je meer op, ook omdat je het toegankelijker maakt voor men meer mensen, die weer hun vrienden meenemen enzovoorts. Joice: toch blijkt uit andere onderzoeken, bijvoorbeeld in horeca, dat mensen ook heel veel vrienden meenemen. Je maakt het toegankelijk voor één, maar je maakt het doer daarmee ook toegankelijk vor een heleboel. Dat is een mooie toevoeging. Ik kijk even naar de chat. Nu heb je, Serieus Request is een heel gret evenement. Hoe gaan jullie om met kleinere evenementen? Renate: dat is interessant, omdat veelal nu, de gnote commerciele festivals om een voorbeeldfunctie wordt gevraagd, en de relatie tot ticketverkoop, heb je een bepaalde inkomstenbron om daarin te voorzien. Maar dat is bij veel kleinere festivals, wij hebben er in de binnenstad, die zijn gratis toegankelijk, en die zeggen, dan kom je op het investeringsvraagstuk: hoe gaan we dat doen? Ook daar hebben we met handicap.nl een pilot in gedaan voor Amersfoort Jazz, en na afloop geevalueerd, en de organisator gevraagd wat ze nodig hebben. Zij zien een samenwerkiw met de Ehbo, die ingezet moet worden en een uitvalsbasis hebben tijdens het festival, om te kijken of je die niet veel meer kan laten integreren en samenwerken. En, nou ja, dan heb je het puur over facilitair, wat doe je op locatie en hoe richt je dat in. Wij proberen - en ik denk dat Sophie dat net ook al zei, dat wij als gemeente een rol hebben om goede voorbeelden te delen, aangeven waar je best practices kan vinden of informatie, maar ook een gesprek iedere keer, beleids voeen, en met het beleid die handreiking doen, het nigt niet alleen op het bordje van de organisatoren. Je hoort steeds vaker: we moeten steeds meer. En om te voorkomen dat de lol eraf gaat, denk ik dat wij als gemeente die rol hebben, om daarin te blijven voeren. Je kan niet alleen zeggen: wier zijn de voorwaarden, vinkjes zetten en gaan. Zo werkt het niet, en daarin is het heel fijn dat veel gemeenten, met ervariwsdeskundigen werken. Dat is eigenlijk het meest laagdrempelige wat er ies. Ook in gesprek onderling met elkaar. Joice: en jullie hebben in Amersfoort. Hoe doe je dat, met handicap.nl, dat is een landelijke organisatie? Renate: inderdaad, handicap.nl is een landelijke organisatoetie. Ze hebben na coronatijd een aantal grote pilots uitgevoerd, waaronder de Grand Prix in Zandvoort. En toen hebben wij als gemeente de vraag gesteld: hallo, dat is een groot festival, groot evenement, die kunnen dat allemaal, maar hoe kunnen wij dat lokaal faciliteren. En eigenlijk gaf Serieus Request als landelijk evenement de aanleiding van: he, kunnen we niet ook een pilot in Amersfoort doen. Ze kijken nu ook meek en zij kunnen gemeentes adviseren daarin, maar ook organisaties. Dus, he, samen met de Coalitie, er zijn zoveel mensen die die kennis, ervaring hebben. Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden. Joice: en dat is ook fijn. Renate: ja. Maar wat ik nog wel graag zou zien. Ik hoorde Paul zeggen, we doen een zelfscan, die toetsen we met de se sector. Dat de aanbodzijde van de sector, certificering is een groot word, maar dat je beter weet welke aanbieders hier werken. Joice: toegankelijke toeeletten bijvoorbeeld. En waar ben je het meest trots op in Amersfoort? Renate: laat ik vooral zeggen dat onze inwoners hele mooie dingen doen. En ik denk dat dat goed is om te beseffen dat in Amersfoort zijn heel veel initiatieven die genomen worden door inwoners. En die doen het er alle maal bij. En wij zijn op een gegeven moment ervaringsdeskundige of materiedeskundige. En je helpt door op dit onderwerp een handrikeing te doen. Naast duurzaamheid, veiligheid, en toegankelijkheid, willen we graag steeds meer en steeds beter en steeds professioneler, en daar moeten we wel onze best voor doen. Gezamenlijk. Ik ben trots op de inwoners en de evenementen, en de weerbaarheid die ze hebben laten zien na de coronaperiode. Dat is een lastige periode geweest. We zien dat gelukkig iedereen weer redelijk op de rit is. Joice: en als je een inwoner bent die ieftz wil organiseren. Wat zou je advies zijn? Renate: mijn advies? Op dit onderwerp? Wij hebben een groep ervaringsdeskundigen in de stad. Wat wij zeggen, niet alleen op dit onderwerp maar op alle onderwerpen, lees je goed in en bereid je goed voor. Liever een jaartje wachten dan meteen alles organiseren, of gelijkschalig doen. Maar kijk wat daanbaar is. Je noemde Sinterklaas, elke gemeente heeft die. We hebben rolstoelvakken, parkeervakken en een ramp. Maar heb je wel eens nagedacht over een genbarentolk? Je hebt een hartstikke mooi programma. En je kant daardoor meer kinderen en hun ouders bereiken. En ook wij hebben daar als gemeente, gedaan, door bij de nieuwjaarsreceptie een tolk in te zetten. Dus ook tegen het Sinterklaascomite hebben we gezegd: kijk wat er toegoevoegde waarde is op je programma, daar ga je punten winnen. Maar vraag eerst uoit wat de behoefte is. Dan geef je meer kenbaar. Joice: en wat wij met onze evenementen van iedereen doet mee, is uitvragen, en met mensen in gesprek gaan, je hebt dit aangegeven, hoe kounnen wen daar aan voldoen, wat zijn de mogelijkheden. Renate: het klinkt vrij logisch, maar toch help je jezelf ermee. Joice: en voor de organisatoren ... Renate: zeker, oeenk je communicatie vooraf. Een hele simpele tip die handicap.nl geeftd als je een communicatie-adres geeft voor je evenement, gebruik niet je algemene informatie-adres. Als je iets hebt met toegankjelijkheid erin, of je naam, dan zijn mensen eerder bereid een vraag te stellen. Het klinkt als een open deur. Maar cren en ook op je website een kopje toegankelijkheid, dat geeft net die stroomversnelling. Joice: en behoefte-uitvraag kan fysiek, maar ook online. Renate: zeker. Joice: dat zijn heel waardevolle tips. Ik kijk even naar de chat. Ja, ik zag een leuke vraag voorbijkomen. Renate woont in de stad. Over evenementen in weilanden, hoe je die toegankelijk maakt? Renate: we hebben ook evenementen in een bos. Oerol is op een eiland in het zand. Is dat zo handig? Maar ja, uiteindelijk is er wel een weg te vinden. Ok in een weiland, alleen het vraagt van jou voorbereiding met de ervaringsdeskundigen om op locatie te kijken, en ook de inrichting van je evenemententerrein te bespreken. Voor mij was het een verheldering, wat op Oerol werd gezed, we maken een strandthema, we naken houten bordjes met letters erop. Bleek, die letters waren in het wit. De productie vond het briljant. Totdat iemand die verantwordelijk was voor toegankelijkheid, zei: dit is niet leesbaar. Soms zit het in in hele simpele dingen. En met betrekking tot beleving, een ander voorbeeld. Ja, vaak wordt de artiesteningang gebruikt voor mensen die bijvoorbeeld in een rolstoel zitten of meer ruimte nodig hebben. Het heb je er wel eens over nagedacht hoe jij zo'n evenement ervaart als je zo binnenkomt, terwijl bij der hoofd-entree een prachtig moie poort staat enc van alles te beleven is. Dat soort vragen helpen je een afweging te naken. En het is een keuze. Je hoeft het niet te dupliceren, maar dat je erbij stilstaat, hoe ervaart de bezoeker het. Joice: dat is het stukje beleving waar we het eerder over hadden. Dat zijn hele mooie voorbeelden. We naderen het einde van het webinar. Ik zag al in de chat zo uit mijn uithoeken een en ander aan uitwisseling gepeuren. Voov gemeente-ambtenaren hebben we daar een forum voor. Ik kan me voorstellen dat het stof tot nadenken geeft. Leel veel links in de chat worden nagestuurd, met de terugkijklink en de uitgeschreven tekst van Daniel. Voor gemeente-ambtenaren is er ook het forum VN-verdrag handicap. In de chat staat nu een link. Die link staat in de chat. En voor ervaringsdeskundigen, Pul van de Coalitie voor Inclusie, als het goed is werd net de website al genoemd, is daar ook een contactmogelijkheid, en ze organiseren regelmatig netwerkborrels, cafe's, allerlei evenementen voor uitwisse ling. Ga met elkaar in gesprek, zou ik zeggen. Dat is det belangrijkste boodschap van vandaag. Renate: en een goede opmerk ing van Maria. Vaak wordt gekeken, hebben we het over een minderheidsgroep, maar je wil iedere voorziening breder kunnen trekken dat het voor meer mensen. Joice: maria vertelt, mensen met rollator, kinderwagen, slechz ter been, daarvoor zijn toegankelijkheids-dingen heel prettig voor. Iedereen kan zijn been breken, en met een kinderwagen naar een festivalri is hed ook fijn als er rijplaten liggen, of een extra groot toilet waar je den kleine koin verschonen. Er wordt gezed: het is een klein aantal, maar maak je het toegankelijk, dan maak je het toengankelijk vor een heel groot aantal. Dat is een mooie slotzin. Dank voor het kijken en de aandracht. Het is niet de laatste keer dat we het erover gehad hebben, kijk op het forum. En misschien tot op een evene ment. Fijne dag!